Následující tabulka by Vám měla pomoci snadno se zorientovat v tom, jaké potraviny si můžete dopřát a kterým se naopak raději vyhnout. Rozděluje potraviny vhodné pro bezhistaminovou stravu a ty, které jsou naopak na histamin bohaté nebo ovlivňují metabolizaci histaminu v těle. Tabulka pochopitelně nezohledňuje individuální alergie a nesnášenlivosti – pokud víte, že některé potraviny uvedené v levém sloupci nesnesete, vyhněte se jim také. 

 

 

VHODNÉ

NEVHODNÉ

obilné produkty

špalda, žito, ječmen, oves, rýže, jáhly, quinoa, amarant (těstoviny, vločky, pečivo z přírodního kvasu nebo s kypřícím práškem z vinného kamene)

pšenice, sezam, slunečnice, pečivo s droždím, strouhanka

mléčné produkty

bílé (nezrající) a čerstvé sýry a přírodní jogurty z kozího mléka, máslo

polotučné, odtučněné, uzené, plísňové, zrající a fermentované (žluté) sýry, kravské mléko, ovčí mléko

maso, masné výrobky

hovězí, telecí, krůta, kachna, husa, divočina, králík, zajíc, kuře, vejce
(čerstvé a nenaložené)

salámy, šunky, uzené maso, klobásy, párky, vepřové, vnitřnosti, špek,

ryby

pouze hlubokozmrazené nebo čerstvě vylovené: losos, pstruh, platýs, okoun, kapr

mušle, škeble, plody moře, sleď, makrela, sardinka, tuňák, ústřice, humr, štika, rybí polotovary

zelenina

saláty, brambory, luštěniny (vyjma sóji), květák, mrkev, brokolice, kedluben, okurka, cuketa, ředkev, pórek, dýně, špargl, pastiňák, dušená cibule, celer, petržel, ředkvičky

syrová cibule, baklažán (lilek), rajčata, kyselá zelenina, nakládaná zelenina, paprika, špenát, sója

ovoce

jablka, hrušky, borůvky, physalis, liči, kakikurma, kokos, hroznové víno, švestky, broskve, třešně a višně, melouny, meruňky,

sušené ovoce, citrusy, banány, ořechy, papaya, maliny, ananas, kiwi

 (+ další, pokud jste alergičtí)

nápoje

neperlivá voda, zelený čaj, meduňka, maceška, roibos, čaj z listů malin a ostružin, ječná káva, špaldová káva, 100% džusy a mošty z povoleného ovoce

káva, kakao, alkohol, černý čaj, slazené limonády, perlivé nápoje, ibiškové ovocné čaje

sladidla

javorový sirup, rýžový sirup, třtinový sirup, český med, stevie, (v malém množství agávový sirup), 

cukr bílý i hnědý, umělá sladidla

ostatní

houby, olivy, olivový olej, řepný olej, bazalka, petrželka, česnek,

karob (svatojánský chléb), ghí

droždí, slunečnicový a palmový olej, sója, koření, ocet, kakao,

umělá aromata, barviva, konzervační látky, éčka

 

Pokud je ekzém opravdu úporný a rozsáhlý, bude ze začátku vhodné vynechat ještě další potraviny. Jsou to potraviny, které často vystupují jako alergeny, nebo mají zvýšenou schopnost ukládat v sobě nikl. Nikl je sice kontaktní alergen, ale vyskytuje se i v mnoha potravinách. Poté, co se Vaše kůže zklidní, můžete je postupně zkoušet  do jídelníčku znovu zařazovat

Jedná se o: vejce, mrkev, celer, petržel, brambory, luštěniny, ředkvičky, veškeré ovoce kromě borůvek, hroznového vína a vodního melounu, veškeré koření, med (pokud je alergie na pyl). 

Jablka a hrušky je možné zařadit tepelně upravené jako domácí kompot. Ovšem při přemnožení kvasinek může být nutné vynechat na nějaký čas (týdny) ovoce úplně. 

Vyplatí se omezit či úplně vynechat také živočišné produkty - tedy máslo, maso a kozomléčné produkty. Při podezření na nesnášenlivost lepku, je třeba vynechat také špaldu, žito, oves a ječmen. 

Při důsledném dodržování diety nastává první zlepšení obvykle již zhruba po prvním týdnu, u dlouhodobě podrážděného zažívacího traktu a hodně rozbouřeného ekzému to však může trvat i měsíc. Již po dvou týdnech ale uvidíte, že se vaše kůže zklidňuje, svědění se zmírňuje a zarudnutí a otok ustupuje. A to je ta nejlepší odměna a motivace vytrvat! 

Tabulka je pouze orientační! Nenahrazuje osobní konzultaci, pouze poskytuje hrubé vodítko. 

 

 

Zajímají vás možnosti výživy při léčbě atopického ekzému?
Uvažujete o změně jídelníčku, ale nevíte, jak na to?

Všechny informace najdete přehledně na jednom místě v ebooku
Výživa při léčbě atopického ekzému aneb
Jak se projíst ke zdraví ve 4 promyšlených krocích.

TO MĚ ZAJÍMÁ!